פרובוקציה והשפעתה על המסר (עם מסקנה עצובה)



כיאה לתקופת בחירות רידוד המסרים הפך להיות שגרתי. כחלק מרידוד המסרים כך גם הטיעונים של כל צד כלפי האחר. הרי למה לדבר על מה שאני מציע כשאפשר לרדת על המתחרה, Am I right or am I right?

אהבת מורדכי – out, שנאת המן – in


הדרך הפשוטה לייצר רעש זה לא להגיד ש"נעלה קצבת זקנים", אלא להגיד ש"אישתו של אחד המתמודדים לא מחסנת את הילדים". בצד המסחרי לייצר רעש זה לא להגיד ש"יש מכנס חדש בחצי מחיר", אלא להלביש נערות בבגדי ים ואז לכתוב שיש מכנס חדש בחצי מחיר. או למשל במקרה של Benetton (זוכרים?) להציג תמונה של חולה איידס רגע לפני מותו.


כשיוצרים פרובוקציה עושים רשע, אין ספק. השאלה שהרוב שוכחים היא זו: האם הרעש הזה עושה טוב ליעדי ומטרות החברה/האישיות הפוליטית, או לא? וזהו בעצם. זה מה שחשוב. השורה התחתונה.

אז האם המשפטים האלו נכונים: "גם פרסום רע הוא קודם כל פרסום," והמקבילה הפוליטית "העיקר שיאייתו את השם שלי נכון"?

אז הבנו שמה שחיובי בפרובוקציה זה הרעש שהוא יוצר במהירות וכמעט אצל כולם. אש בשדה קוצים. אז מה התכונה השלילית של פרובוקציה? העובדה שהרעש הנגרם בגלל הפרובוקציה סובב סביב הפרובוקציה עצמה ולא המסר שאותו רצו להעביר.

הפרובוקציה הופכת להיות המסר והמסר העיקרי נעלם.


כשאדם רוצה למחות נגד אסדות הגז מול חופי ישראל ומשתמש בשואה "כמו שהנאצים הרגו אותנו בגז", הפרובוקציה יוצרת שיח סביב השימוש בהשוואה - האם היה ראוי להשוות או לא, במקום במסר עצמו שהוא אנטי אסדות ובעד אוויר נקי.

כשפוליטיקאי (או מי מבין שולחיו) עושה שימוש בבית קברות צבאי ברקע כשהוא מעביר את המסרים שלו, המסרים המקוריים נעלמים והשימוש בבית הקברות הופך לשיחה. האם זה היה ראוי או לא. אבל על מה הוא דיבר בכלל? בניגוד למותג מסחרי (לא בניגוד מוחלט, אבל לרוב), אישיות פוליטית מבצעת פרובוקציה כדי לחזק את המאמינים הקיימים, את הבייס, ולעקוץ את הצד השני. הבעיה היא שזה יכול להטות את המתנדנדים לכיוון השני.


בשנת 2015 בירה גולדסטר יצאה עם סדרת פרסומות שהרעש שהם יצרו היתה בעיקר של שוביניזם. כמו בפוליטיקה, אצל הרבה גברים זה נחשב כ"הומור" ואצל הרבה נשים זה היה מזעזע. ונכון, יש מותגים שהם נחשבים רגשיים ולכן ההשפעה תהיה כמו בפוליטיקה; הבייס מתחזק, והאנטי מתחזק.


המסקנה

המסקנה היא ששימוש בפרובוקציה אכן יוצרת רעש, אך אם אתם מתכוונים להשתמש בה, תזכרו לא להעביר שום מסר חשוב במקביל, כי את המסר לא יראו.


ולצערי המסקנה הנוספת היא שאין בעיה להשתמש בפרובוקציה. נכון, זה הפתרון הקל והכי לא יצירתי שיש, אבל:

1. זה מכניס את המותג לכותרות.

2. לציבור יש זיכרון קצר.

3. לא ניכנס ללמה זה ככה, אבל הציבור הישראלי כבר לא יוצא לחרם צרכנים אמיתי.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now