Content, Marketing & People

Search
  • נמרוד גנצרסקי

האם גם האולימפיאדה בדרכה אל עבר תהומות הרייטינג הנמוך?


התשובה הקצרה היא: לא.

ה"בוסים" הגדולים של הטלוויזיה האמריקאית, כמו גם בישראל, לא עומדים בקצב השינוים. למען האמת, הם כמעט ולא מודעים לשינוים הללו ואז מופתעים מהפסדים של מיליונים ומתחילים סבב קיצוצים, פיטורים ומה לא.

אם עד עכשיו קברניטי הטלוויזיה העולמית חשבו ששיטת ה-VOD או במילים אחרות "אני אצפה במה שאני רוצה, כשאני ארצה" היא שיטה זניחה וחסרת חשיבות, האולימפיאדה הזו הנחיתה אותם במכת ג'קי צ'אן לקרקע.

NBC, השולטת בשידורי האולימפיאדה בארה"ב לא שינתה את שיטת השידור והצפייה מאז האולימפיאדה הקודמת. הרי מה כבר יכול להישתנות בארבע שנים? אז זהו, אנשי NBC, הקהל הראה לכם שארבע שנים זה המון זמן.

באולימפיאדה הנוכחית, NBC הגיעה למצב בו היא נאלצה לתת למפרסמים זמן אויר חינם כדי להגיע למכסה אותה הבטיחו. מכסה אותה מילאו בקלות לפני ארבע שנים.

הירידה היתה משמעותית ביותר בקרב הקהל החשוב ביותר – 18-49. שם חוו ירידה של 25% (!!!) ברייטינג של האולימפיאדה 2016 לעומת לונדון 2012. 25 אחוז ירידה!

אחוז הצופים דרך שידורי NBC באינטרנט ודרך האפליקציה עלה ב-24%, אבל עדיין זה לא מסביר את הירידה הדרסטית.

"מומחים" אמריקאים (שברובם עברו את גיל 50) מנסים להסביר את הירידה הקשה בעובדה שאת הצעירים של היום (המילניאלז) לא מעניין כלום; לא אירוע בינלאומי (כי הם עסוקים בעצמם כל הזמן), לא אירוע טלוויזיוני (כי הם ברשתות חברתיות כל הזמן) ולא אירועי ספורט (לגדל זקן במרכז העיר זה הספורט החדש). המילניאלז זו מילת הבאזז החדשה בקרב משרדי הפרסום והשנאה החדשה בקרב קרבניטי מגה-קורפוריישנז ומותגי על. הם מאשימים אותם בכל הפסד של דולר.

האמת היא שלא מדובר בדור שלא אכפת לו, אלא בדור שמעוניין שלא ישלטו בו.

ממש כמו הפרסום של פעם שהיה מסר חד כיווני מהמפרסם אל הצרכן, כך גם התנהלו שידורי הטלוויזיה. אך כיום זה אחרת. ה"דור" של היום לא רוצה שישלטו לו בלוח הזמנים. רוצים שאצפה באולימפיאדה? תנו לי להחליט באיזה מקצה, איזה ספורט ובאיזה מדיה לצפות. קברניטי הטלוויזיה מאבדים את השליטה מסיבה אחת פשוטה – הם לא מוכנים להיפרד מהשיטה שהם כל כך מכירים של שידורים. זו שהיתה קיימת מאז המציאו את הטלוויזיה.

מנהלי NBC הם לא זקנים. הם לא מהדור של סבא-סבתא שגם מתקשים עם שליחת פקס. הם יחסית צעירים בשנות ה-50 שלהם. הבעיה שלהם היא הריחוק מהקהל. הם מודעים לטכנולוגיה ולשינוים, הם פשוט לא האמינו ששינוי כל כך מהותי בתרבות הצפייה היתה יכולה להתרחש בארבע שנים, כי הם יושבים שם למעלה.

הבעיה היא לא הצעירים שלא מעונינים באירועי ספורט גדולים, אלא בצעירים שלא מעונינים בשיטה. הספורט לא השתנה, זה הקהל שהשתנה. תרבות הצפייה השתנתה. צעירים שלא מחוברים לכבלים, ערוצי ספורט או לווין לא יכולים לראות אולימפיאדה או מונדיאל, ואכן בארבע שנים האחרונות היתה ירידה חדה בחיבורים לחברות המסורתיות של כבלים ולווין, גם בארה"ב וגם בארץ.

בארץ, הכניסה של סלקום טיוי (למרות שמדובר בחיבור מכעיס של נטוויז'ן וסלקום) טרפה את הקלפים. פתאום היה אפשר לראות הרבה ערוצים בחצי מחיר.

שיטות אחרות שמורידות את המחיר אף יותר (לפעמים לרמה של חינם לחלוטין) מאפשרות חופש כמעט מוחלט בלוח הזמנים. השיטה הלא רשמית כיום היא KODI ועל פי הדרישה ההולכת וגדלה היא כנראה תהפוך למשהו יותר רשמי עם הנגשה קלה יותר למשתמשים. גם נטפליקס, אופציית ה-VOD ודומיהם הם חלק מניצני המהפך (הלא כל כך חדש).

הקהל מתקדם. מי שנשאר מאחור הם מנהלים בכירים שרוכשים "זכויות שידור" כדי לגבות כסף מאיתנו. גם בארץ זה יגמר בקרוב כשערוצי הספורט יבינו שאי אפשר לנעול משחקי ספורט חשובים מאחורי ערוצים בתשלום. פשוט לא יהיו מספיק צופים כדי לכסות על התשלום.

אירועים בסדר גודל של אולימפיאדה, מונדיאל ואחרים צריכים להיות משודרים במקביל בשלל ערוצי סטרימינג (בסלולארי, באינטרנט ובטלוויזיה) בח-י-נ-ם.

ומי ישלם? המפרסמים. היו מספיק מחקרים שהראו שלצעירים ממש לא משנה אם יהיה פרסום ברור על השידור, כל עוד הוא יהיה בחינם.

למשל בארץ האולימפיאדה הבאה חייבת להיות משודרת בתאגיד הציבורי/ערוץ 1/רשות השידור. וחייבים לאפשר להם לקבל כסף ממפרסמים. הם גם חייבים להיערך לשידורים מקבילים בכמה ערוצים בטלוויזיה, באינטרנט או בסלולארי. כך גם בארה"ב, אחרת בעוד ארבע שנים הרייטינג יהיה נמוך עוד יותר.

#רשתותחברתיות #פייסבוק #תוכן #TV #טלוויזיה

6 views
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now